Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرپایگاه میراث جهانی میدان امام با توجه به انتقادات اخیر برخی رسانه ها درباره نحوه مرمت مسجد شیخ لطف الله، تفاوت رنگ کاشی‌ها و برجسته بودن برخی کاشیها نسبت به بقیه در این ارتباط با این موضوعات و نحوه مرمت گنبد این مسجد تاریخی مجموعه جهانی میدان امام توضیحاتی ارائه کرد.

فریبا خطابخش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در سال گذشته کاشی های معرق هفت رنگ در گریو گنبد مسجد شیخ لطف الله شروع به ریزش کرد، اظهار داشت: با تامین اعتبارات لازم، گریو (بخش پایینی گنبد) مسجد شیخ لطف الله مورد بازبینی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد تا کاشی های گنبد مسجد هم مورد بررسی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۱۴ هیچ گونه کارگاه مرمتی برای کاشی های گنبد مسجدشیخ لطف الله برپا نشده بود، تصریح کرد: پس از بررسی های به عمل آمده با جدا شدن کاشی های گنبد از بستر مواجه شدیم اما اینکه تاکنون کاشی ها ریزش نکرده بود را باید در  ریشه های بلند آن و در هم تنیدگی کاشی ها دانست که با بارش برف و باران سنگین بی شک این کاشی ها در نهایت دچار ریزش می شد.

جداشدن کاشی های گنبد  از بستر

مدیر پایگاه مجموعه میدان امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه آخرین مرمت کاشی های مسجد شیخ لطف الله هشتاد سال پیش و توسط استاد کار معروف اصفهانی زنده یاد مصدق زاده انجام شده بود، ابراز داشت: بررسی ها نشان می داد که کاشی های گنبد از بستر جدا شده  و بندهای کاشی هم از بین رفته بود.

تعریف ۱۶ ترک برای برپایی کارگاه مرمتی 

وی با اعلام اینکه تزئینات گنبد مسجد شیخ لطف الله به گونه ای است که باید دوترک از آن به طور همزمان مرمت شود، بیان داشت: ۱۶ ترک برای گنبد مسجد شیخ لطف الله تعریف شده است؛ تاکنون هزینه دو ترک انجام شده ۴۰۰ میلیون تومان بوده است که انجام هر دو ترک شش ماه زمان نیاز دارد.

خطابخش با توضیح نحوه مرمت کاشی های گنبد مسجد شیخ لطف الله گفت: کاشی ها از نوک گنبد با دست برداشته شد، بعد از شماره گذاری از روی طرح گنبد اسکن لیزر انجام شد و پس از ساختن قالب گنبد هر طرح قالب متناسب با سایز گنبد ساخته شد.

وی با مقایسه گنبد مسجد شیخ لطف الله با مسجد امام خمینی (ره) تصریح کرد: گنبد مسجد شیخ لطف الله نسبت به مسجد امام خمینی (ره) کوتاه تر است، خیز کمتری دارد و برپایی کارگاه مرمت بر روی آن راحت تر است.

مراحل تثبیت کاشی های گنبد

مدیر پایگاه مجموعه میدان امام خمینی (ره) با تاکید بر تثبیت کاشی های گنبد مسجد شیخ لطف الله اظهار داشت: در دوترک گنبد مسجد شیخ لطف الله سعی شد که از کاشی جدید استفاده نشود. کاشی ها به راحتی با دست برداشته شد و پس از شستشو و اسید زدایی جاهایی که نیاز به مرمت داشت و ترک خورده بود تثبیت  و روی قالب چیده شد و با استحکام بخشی پشت کاشی ها و زدودن گچ و نخاله های باقیمانده از مرمت هشتادساله قبلی گچ زیر کاشی ها تراشیده شد.

وی افزود: پس از رسیدن به گنبد آجری شیخ لطف الله متوجه شدیم که حتی بندهای آن هم پوسیده است؛ پس از بندکشی بر روی آن سه ردیف تکفته کاری انجام شد و به روی آن یک ملات دوغاب هم داده شد و مانند پازل، تک تک کاشی هایی که تمیز شده بودند و اصالت کهنگی خود را حفظ کرده بودند بر سر جایشان قرار گرفتند. مواردی که کاشی ها ریزش پیدا کرده بود از کاشی های جدید استفاده شد که دو درصد حجم دوترک مرمت شده را شامل می شود و در نهایت با دوغاب گچ بندها تثبیت  شد که در نهایت با آب پاک شد.

«رضایت» استادکار با سابقه از مرمت دو ترک گنبد

خطابخش استادکار مرمت دوترک مسجد شیخ لطف الله را «رحمت الله رضایت» معرفی کرد و گفت: این پیشکسوت میراث فرهنگی در سن هشتادسالگی با صبر و عشق به اصفهان تک تک کاشی های دو ترک مسجد شیخ لطف الله را مرمت کرد.

وی انتقاد از تغییر رنگ دوترک مرمت شده را بی اساس دانست و گفت: تفاوت رنگ عنوان غلطی برای تفکیک کاشی های مرمت شده از مرمت نشده است؛ امیدواریم با تامین اعتبار و اتمام چهارده ترک باقیمانده تمام کاشی ها مرمت شود و این شائبه تغییر رنگ هم در جامعه از بین رود. 

کار مرمت بر روی مسجد شیخ لطف الله «اصولی» است و جای نگرانی ندارد

مدیر پایگاه مجموعه میدان امام خمینی (ره) در پاسخ به انتقادی که با استناد به گفته «مهدی حجت» انجام می شود مبنی بر اینکه «گنبد مسجدشیخ لطف الله را به اسم مرمت خراب کردند، رنگ کاشی ها تغییر یافته و لچکی جا نیفتاده است» پاسخ داد: استاد «حجت» شخصیت شناخته شده و برجسته ای هستند، قطعا اگر ایشان بازدیدی از مجموعه میدان امام خمینی (ره) داشتند ما متوجه می شدیم و ایشان هم حتما بر بام گنبد می رفتند و نظر کارشناسی شده ای ارائه می کردند. 

وی افزود: برای بییندگانی که از پایین به گنبد خیره می شوند و آن را غیر همسطح می دانند باید این توضیح را ارائه دهم که اینکه گفته می شود ترک گنبد مسجد شیخ لطف الله کوچک شده، لچکی جا نیفتاده و همسطح نیست به خاطر این است که لبه های ترک هایی که مرمت نشده استحکام کافی را ندارد و هرآن در معرض ریزش است؛ برای حفاظت کاشی ها بر روی لبه های ترک گچ محکم گرفته شده است تا مانع از ریزش کاشی ها شود که به صورت موقتی است و پس از پایان کارگاه مرمتی گنبد شیخ لطف الله این مشکل هم رفع خواهد شد. تمام تلاش ما این است  با مرمت «اصولی» گنبد شیخ لطف الله تا صد سال اینده از این بنا حفاظت شود.

گفتنی است مسجد شیخ لطف الله یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده در ضلع شرقی میدان امام خمینی(ره) است. این مسجد به فرمان شاه عباس اول و در مدت هجده سال بنا شد و مقابل عمارت علی قاپو و در همسایگی مسجد جامع عباسی است. معمار این مسجد استاد محمدرضا اصفهانی پسر حسین بنا اصفهانی بوده است. این مسجد بر خرابه های مسجدی که قبلا در آن محل بوده ساخته شد. مسجد شیخ لطف الله به نام یکی از علمای بزرگ عصر صفوی به نام شیخ لطف الله جبل عاملی نامیده شد که از علمای بزرگ دوره صفوی بود.  

46

کد خبر 1325093

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: باستانی استان اصفهان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی باشگاه پرسپولیس بنزین ایالات متحده آمریکا سینمای ایران سهمیه بندی بنزین لیگ برتر نوزدهم مارک ویلموتس باشگاه استقلال تیم ملی فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۰۹۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)

 حدیثی بر کاشی زرین فام

یک کاشی هشت پر است. کاشی که از چند صد سال پیش یک قطعه از تزئینات بقعه مبارکه حضرت رضا(ع) بوده است. دور تا دور آن نیز مانند بسیاری از کاشی‌های زرین‌فام روضه منوره، آیات قرآن و احادیث و روایاتی از ائمه اطهار(ع) کتابت شده است. احادیثی که از مستندترین مجموعه حدیث‎‌های شیعی است و هنرمندان بزرگ ایرانی در قرن هفتم و هشتم قمری آن‌ها را بر کاشی‌های زرین‌فام نشانده تا به زیبایی هرچه تمام‌تر برای تزیین دیوارهای اطراف مضجع شریف امام رضا(علیه السلام) به کاربرند. روی این نمونه کاشی نیز احادیثی از «امام جعفر صادق (ع)» نقش بسته بسته که مضمون آن‌ها اهمیت زهد و ایمان از نگاه امام است:

"قال الصادق علیه‎السلم جعل [الخیر کلـ]ـه فی بیت و جعل مفتـ[ـاحه الزهد فی] الدنیا و جعل الشر کله فی بیت [و جعل مفتاحه حب الدنیا عنه علیه السلم حَرَامٌ عَلَی قُلُوبِکُمْ أَنْ[تَعْرِفَ] حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّی تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا عنه علیه‎السلم حَسْبُ الْمُؤْمِنِ مِنَ اللَّهِ نُصْرَةً أَنْ یَرَی عَدُوَّهُ یَعْمَلُ بِمَعَاصِی اللَّهِ"

برای تزیین این کاشی که قسمت کمی از آن هم ازبین رفته، به غیر از لعاب زرین‌فام، از لعاب لاجوردی استفاده شده است. این کاشی هشت‌پر در اندازه ۱۸×۱۸ سانتی‎چندرسانه شده است. 

 قرآن وقفی شاه عباس

دو شی دیگری که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، نسخه‌هایی از قرآن کریم است که کتابت آن به امام جعفر صادق(ع) نسبت داده شده است.

اولین نسخه‌ای که در گنجینه قرآن و نفائس موزه آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود، توسط شاه عباس صفوی در سال ۱0۰۸ وقف بارگاه منور رضوی شده است. این مصحف کامل از جمله مواردی است که وقف‌نامه آن را شیخ بهایی بر روی کاغذ کتابت کرده است.

سید محمدرضا فاضل‌هاشمی، کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اطلاع بیشتری درباره این نسخه اطلاعات بیشتری به ما می‌دهد: «بخشی از این قرآن، به خط ابراهیم‌ سلطان، برادر بایسنقرمیرزا و پسر شاهرخ تیموری است. این شاهزاده تیموری از هنرمندان مطرح و خوشنویسان طراز اول عهد خود به‌ویژه در خط ثلث و محقق محسوب می‌شود.»

به گفته فاضل هاشمی قدمت جلد این مصحف، به قرن ۹ قمری بازمی‌گردد؛ «این جلد که جز شاهکارهای نفایس آستان قدس رضوی به شمار می‌آید، در زمان ابراهیم‌ سلطان‌ بن شاهرخ تیموری در سال ۸۳۱ قمری ساخته شده است.»

او در ادامه درباره مشخصات ظاهری و تزئینات این اثر اضافه می‌کند: «این مصحف در قطع وزیری و در اوراقی به اندازه ۲۰.۵ در ۳۰.۵ سانتی‌متر کتابت شده است. یک ترنج کنگره‌ای مذهّب و مرصّع مزیّن به گل‌های اسلیمی و زمینۀ لاجورد در پشت صفحه اول این مصحف قرار دارد. صفحه اول و دوم آن هم دارای سه لوح مذهّب و مرصّع با نقوش و گل و برگ اسلیمی است. گل‌های ختایی هشت‌ پر زرّین، فواصل آیات را مشخص کرده و سرسوره‌ها در کتیبه مستطیلی پیوسته به یک نشان بادامی مذهّب مرصّع نوشته شده و کتیبه به صورت قلمدانی است.»

 قرآن وقفی شاه طهماسب

این کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره دومین نسخه منسوب به امام جعفر صادق(ع) می‌گوید: «این قرآن به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و از شاهکارهای هنر اسلامی است. این نسخه که توسط شاه طهماسب صفوی وقف شده، شامل جزء ۹ تا ۱۱ قرآن است.»

«مُهر واقف مربوط به پیش از سال ۹۷۲ قمری در پشت صفحه اول حک شده است.» فاضل هاشمی با بیان این نکته، اضافه می‌کند: «این اثر که در قطع بیاضی و بر اوراقی به اندازه ۱۶ در ۲۳ سانتی‌متر کتابت شده است. در این مصحف که ۵۸ ورق از آن به جا مانده، سرسوره‌ها به خط کوفی زرّین و تحریر مشکی نوشته شده است. دو صفحه نخست آن دارای ترنج ستاره‌ای شکل مذهّب و مرصّع و تمام صفحاتش دارای جداول زر و الوان است. فواصل آیات نیز با نقاط شنگرف و زنگار مشخص شده است.»

لازم به ذکر است مانند سایر نسخ منسوب به ائمه اطهار که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، کتابت دو مصحف نام برده شده نیز تنها به امام صادق(ع) نسبت داده شده است و هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.

زهرا زنگنه

دیگر خبرها

  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده شدند
  • تشییع دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران
  • پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت 
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران آرام گرفتند
  • پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت
  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • حوزه انتخابیه گنبد کاووس
  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • خسارت۵۷میلیاردتومانی به راهداری گلستان