واکنش میراث فرهنگی به انتقادات پیرامون تغییر رنگ گنبد مسجد شیخ لطفالله
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۳۰۲۷۱
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره مرمت گنبد مسجد شیخ لطفالله و اینکه چرا گنبد دورنگ شده است اظهار داشت: مرمتگر گنبد مسجد شیخ لطفالله از بهترینها است. از طرف دیگر گمان نکنید که درباره چنین کاری تنها یک کارشناس نظر میدهد بلکه گزارش مرمت لحظه به لحظه به پایگاه میراث جهانی یونسکو و همچنین معاون میراث فرهنگی کشور اعلام میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با بیان اینکه بسیاری از صحبتهایی که در فضای مجازی مطرح میشود محلی از اعراب ندارد و نمیتوانم زمان خود را صرف پاسخ دادن به آنها کنم افزود: زمانی که یک نفر فیلمی از سقف چهلستون که ۱۰۰ سال پیش نم زده و الان در حال مرمت است منتشر میکند و مردم گمان میکنند این نمزدگی تازه است، این موارد وقت ما را برای پاسخگویی میگیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: قرار است نشستی تخصصی در این رابطه برگزار شود و هر کس در این زمینه صاحبنظر است در آن شرکت کند. در این چند روز نیز برخی رسانهها آمدند و از نزدیک گنبد و کارگاه را دیدند.
او درباره اینکه چرا رنگ ترکهای مرمت شده با سایر بخشها متفاوت و روشنتر است گفت: رنگ درست گنبد این است. تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد گنبد مسجد شیخ لطفالله از کاشی است و بقیه آجر است. از طرف دیگر ۹۵ درصد کاشیها و آجرهایی که نصب شد مربوط به قبل است و همان کاشیها و آجرها دوباره نصب شده و هیچ تراشی هم روی آنها صورت نگرفته است. تغییر رنگ مربوط به زیرسازی، بندکشی و تمیزکاری است. رنگ تیرهتر بخش مرمت نشده نیز مربوط به سایه انداختن وجههایی است که بندکشی ندارند.
الهیاری تصریح کرد: سایر بخشهای گنبد نیز در ادامه مرمت میشود و بهزودی ابلاغ تأمین اعتبار جدید نیز صورت میگیرد.
او درباره ادعای برخی مرمتگران اصفهانی مبنی بر اینکه در فرآیند مناقصه پیمانکار مرمت گنبد مسجد شیخ لطفالله برنده شده، اما در ادامه کنار گذاشته شدهاند بیان کرد: پیمانکار در سامانه دولت انتخاب میشود و ممکن است یک پیمانکار برخی صلاحیتها را دارا نباشد و برنده هم نمیشود، اما درباره مرمت گنبد مسجد شیخ لطفالله، چون امر حساسی بود پیمانکار را از طریق ترک تشریفات انتخاب کردیم، چون جایی نیست که دست هر کسی داده شود. «رضایت» مرمتگر گنبد یکی از بهترینها و جزو ۵-۶ مرمتگر اول اصفهان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بخشی از انتقادهای مطرح شده را ناشی از عدم اطلاعرسانی درست این ادارهکل دانست و تصریح کرد: وقتی از داخل میدان نقشجهان به گنبد نگاه شود یکجور دیده میشود، اما وقتی افراد به کارگاه میآیند نظرشان تغییر میکند و این اتفاق برای بسیاری از منتقدان افتاد.
او با بیان اینکه میدان نقشجهان و تمام بناهای تاریخی اصفهان در بحران بودند، اضافه کرد: اقدامات انجام شده در چهلستون و مسجد امام (ره) واقعاً شجاعانه بود که ممکن بود کسی به آنها ورود نکند.
الهیاری درباره درزی که بین دو ترک مرمت شده و سایر بخشهای گنبد به وجود آمده افزود: کاشیهای کناری که مرمت نشده بود در حال افتادن بود و آنها را با گچ نگه داشتهاند. از طرف دیگر بسیاری از کاشیهای بخش مرمت نشده در واقع سر جای خود نیستند و ریزش کردهاند. مشاهدات کسی که از روی داربست و از نزدیک گنبد را میببیند با کسی که در میدان ایستاده متفاوت است.
او با بیان اینکه افرادی که درباره دورنگ شدن گنبد صحبت میکنند ناشی هستند، اظهار داشت: وقتی دقیقاً همان کاشی و آجری که جدا کردهاند را سر جای خود گذاشتهاند، دورنگ نمیشود. وقتی در سایر بخشهای گنبد هم پاکسازی و بندکشی صورت گیرد مانند بخش مرمت شده میشود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه مردم و صاحبنظران درباره گنبد مسجد شیخ لطفالله نگرانی نداشته باشند، افزود: اقدامات صورتگرفته هر روز مستندنگاری شده و مستندات به تهران ارسال میشود و وزارت میراث فرهنگی تاکنون هیچ واکنشی در این رابطه نداشته، چون در جریان تمام جزئیات قرار دارد. سال گذشته نیز فرآیند این کار در حین اجرا در دانشگاه هنر اصفهان ارائه شده است.
او درباره اظهارنظر مهدی حجت بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی که گفته بود گنبد مسجد شیخ لطفالله را بهجای مرمت خراب کردهاند گفت: ایشان استاد ما و فرد صاحبصلاحیتی است، اما شاید گنبد را از دور دیده و باید بیاید و گنبد را از نزدیک ببیند و به وزارت میراث فرهنگی هم گفتیم گزارش مرمت گنبد را برای ایشان بفرستند.
الهیاری با بیان اینکه آخرین سند اقدامات مرمتی درباره گنبد مسجد شیخ لطفالله به سال ۱۳۱۳ برمیگردد، تأکید کرد: پس از آن زمان هیچ اقدام مرمتی دیگری انجام نشده و تمام لایههای بین جداره گنبد و کاشیها از بین رفته است.
به گفته او مرمت دو ترک گنبد انجام شده و مرمت ۱۴ ترک باقیمانده گنبد نیز در ۷ بخش دیگر انجام میشود.
انتهای پیام/م نظر مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره مرمت گنبد مسجد شیخ لطفالله
منبع:تسنیم
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: میراث فرهنگی مکان های تاریخی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۰۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قصه سنگلج به کجا رسید؟
اوایل اردیبهشتماه ۱۴۰۳ پریسا مقتدی ـ مدیر تماشاخانه سنگلج ـ از تخریب ساختمان همجوار این بنای تاریخی، که در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۷۴۶۹ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است، خبر داد و با توجه به لرزشهایی که هنگام تخریب به این تماشاخانه وارد شده و از آنجا که این بنا روی قنات قرار گرفته و پیشتر هم فرونشست داشته است، ادامه تخریب ساختمان کناری و به دنبال آن گودبرداری و ساخت سازهای جدید را تهدیدی جدی برای تماشاخانه سنگلج اعلام کرد. از سویی، تخریب این ساختمان ظاهرا غافلگیرکننده بوده، چون آنطور که مدیر کل هنرهای نمایشی گفته آنها تا پیش از عید پیگیر بودند تا آن ساختمان به این تماشاخانه واگذار شود.
کاظم نظری ـ مدیر کل هنرهای نمایشی ـ نیز گفته بود: «شهرداری تهران بدون هیچگونه هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دست به این اقدام غیراصولی و غیرقانونی زده است و برای چالبرداری در این مکان باید از وزارت ارشاد و میراث فرهنگی مجوز بگیرد»، اما محسن سعادتی ـ معاون میراث فرهنگی استان تهران ـ به ایسنا گفت که «شهرداری پیش از تعطیلات نوروز از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام گرفته بود و پاسخ به آن استعلام این است که طبق ضوابط حریم مصوب بافت سنگلج میتوانند ساختمان را بسازند.»
معاون میراث فرهنگی استان تهران که به تازگی از تماشاخانه سنگلج و ساختمانی که در جوار آن تخریب شده، بازدید کرده است، اظهار کرد: ساختمان را شهرداری تخریب کرده و زمانی که از آن بازدید کردم درحال تخلیه نخالهها بودند.
او در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود آنکه تماشاخانه سنگلج در فهرست آثار ملی ثبت شده و عرصه و حریم مشخص دارد، ساختمان همجوار آن تخریب شده و متعاقبا اجازۀ ساخت سازۀ جدید در عرصه و حریم آن داده شده است؟ گفت: مِلکی که تخریب شده است و برای آن استعلام گرفته شده بود، بنای تاریخی و میراث فرهنگی نبوده است. از طرفی، طبق ضوابط حریم، اگر یک بنای تاریخیِ ثبتشده داخل حریم مصوب دیگری قرار داشته باشد، مقررات و ضوابط آن حریم مصوب، ملاک خواهد بود. ساختمانی که تخریبشده در بافت تاریخی سنگلج بوده، پس ضوابط حریم این بافت شامل حال آن میشود. شهرداری استعلام گرفته و این موارد به آنها ابلاغ و تاکید شده است که ملاک باید ضوابط عمومی حریم مصوب باشد.
معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره اینکه براساس ضوابطی که میراث فرهنگی ابلاغ کرده است، ساختمان همجوار تماشاخانه سنگلج تا چند متر اجازه ساخت دارد؟ گفت: ساخت و ساز باید مطابق با قوانین و ضوابط حاکم بر حریم بافت سنگلج باشد، که سازهها در حریم این بافت میتوانند ۱۲ متر ارتفاع داشته باشند.
سعادتی در پاسخ به برخی اظهارت درباره ساخت ساختمانی ۲۰ طبقه در جوار تماشاخانه ثبت ملی سنگلج، اظهار کرد: از این موضوع اطلاعی ندارم. آنها باید مطابق با قوانین و ضوابط حاکم در بافت سنگلج این ساختمان را بسازند، که طبق این ضابطه میتواند تا ۱۲ متر باشد. در این مورد، ضابطه عمومی حریم مصوب ملاک عمل ما است.
معاون میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به نگرانیهای تماشاخانه سنگلج درباره آسیب و خسارات احتمالی وارده به این بنای قدیمی، با توجه به لرزههایی که هنگام تخریب ساختمان همجوار به آن وارد شده و خطراتی که از بابت تشدید فرونشست پیشبینی شده است، تاکید کرد: هنگام ساخت سازۀ همجوار نباید خسارتی به ملک ثبت ملیشده تماشاخانه سنگلج وارد شود و معیارهای مهندسی و حفاری در حریم مصوب باید مدنظر قرار گیرد.
سعادتی در پاسخ به نگرانیهایی نسبت به عمق گودبرداری ساختمان جدید واحتمال ساخت طبقات بیشتر در زیر زمین که تماشاخانه سنگلج را در تهدید بیشتر قرار خواهد داد، گفت: درباره ساخت طبقات در عمق زمین اطلاعی ندارم. به هر حال میراث فرهنگی بازدیدهای مستمر خود را خواهد داشت تا مشکلی پیش نیاید. برای ما هم بناهای تاریخی که ثبت ملی شدهاند خط قرمز هستند. میراث فرهنگی در کنار تماشاخانه سنگلج است و تا جایی که بتواند از آنها دفاع میکند.
منبع: ایسنا
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری